عفوا يجب عليك الاشتراك بصفحتنا على الفيسبوك أولا

20
شرح مصور لطريقة تشغيل برنامج ميج Mig33 مجانا على اتصالات..

بسم الله الرحمن الرحيم

النهارده جبتلكم طريقة تشغيل الميج مجانا على شبكة  اتصالات والشرح  بالصور كمان..
من غير كلام كتير نبدأ الشرح على بركة الله..

تابع معايا الصور..

*****************************

1- دى أيقونة البرنامج بعد التسطيب ، هنضغط عليها..

*****************************

بعد ما تفتح البرنامج هيبقى بالشكل ده
رقم 1- لو علمت على الخيار ده هيبقى الميج بكامل حجم الشاشة Full screen لو لأ هيبقى الشاشة محدودة و دى براحتك بس أنا أفضل تعلم عليها..
رقم 2-المربع ده هنكتب فيه موقع اتصالات زى ما أحنا شايفين كده
mobile.etisalat.com.eg
رقم 3 و 4 و 5-هنسيبهم فاضيين زى الصورة كده..

  *****************************

رقم 1 و 2 -برضو هنسيبهم فاضيين..
و نعلم على Remove port from URL
رقم 3- هنحط البروكسى ده فى خانة Host زى الصورة كده
74.217.68.1

*****************************

فى الخطوة دى هنعمل نقطة وصول جديدة أو نعدل على واحدة من اللى عندنا عشان تكون بالشكل اللى فى الصورة بالظبط و خد بالك من رقم البروكسى
74.217.68.1


*****************************
بعد كده هتحط بياناتك و تدوس نعم و تختار نقطة الوصول اللى أحنا عملناها
*****************************
كده نقدر نقول مبروك عليك، تم الدخول بنجاح..
و أى أستفسار أنا فى الخدمة..
تحميل البرنامج

20 تعليقات:

غير معرف يقول...

جارى التجربة الان

عبدالرحمن يقول...

اشتغل ياباشا وعملت عضوية جديدة فيه بس طلع وكل لما يدخل يجى يتصل بنقطة الوصول يبرح يقفل

Mr.Blooshi يقول...

أخ عبد الرحمن، حكاية أن البرنامج بيفصل كتير دى
فـ دا عيب من البرنامج نفسه، حتى لو داخل بفلوس برضو..
أن شاء الله قريب أجيبلكم نسخة أفضل..

Mr.5aDrAwY يقول...

نجم والله العظيم بس انا كان نفسى فى طلب لو برنامج نمبز من الى بيدعم الاتصال الفويس ابقى مشكور

السباعى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

ايه الجمال دا ايه الفن دا ايه العبقرية دى وربنا بجد تستاهل جايزة نوبل .....

يا حبيب قلبى عاجزين عن شكر حضرتك واى كلمة شكر مش هاتوفيك حقك .

اولا :البرنامج شغاااااااال زى الفل تمام ومش بيفصل خالص والفصل دا بيبقى من موقع ميج مش من البرنامج.

ثانيا:انا جربت معظم برامج المدونه والحمد لله شغاله زى الفل ,مع العلم ان لكل واحد مميزاته وعيوبه الا انهم بجد خطوة كبيرة جدا تستاهل عليها الشكر وبردو عيوبهم مش كتير للى يعرف يتعامل معاهم صح وحضرتك ذكرت العيوب دى بس دايما اللى منهم بيعمل كارت لان للجهاز بيبقى افضل لان قصة البروكسى دا بتضايقنى جدا سواء فى المتصفح او انى مش بقدر افتح ياهو مثلا ودى برددو لاقيت ليها حل وفتحت ياهو من نيم بظ واشتغل تمام .

ثالثا: فى نت موبايل مجانا فى بعض اللنكات مش شغاله او بمعنى اصح موقع التحويل اللى بيدخلنا على ميديا فير بيخرف خالص مرة يشتغل وخمسين لا فا الافضل ان حضرتك تخليها لنكات مباشره من ميديا فير على طول ومن الروابط دى رابط الاى بودى والنيم بظ .

رابعا: فى سؤال وطلب, السوال هل ميج بيفتح مجانا حتى لو معاك رصيد ولا لازم مايكونش فى رصيد ؟ ودا تقريبا انا فهمت اجابته من اخر تعليق لحضرتك .الطلب بقى انه لو امكن اننا نقدر نفتح ميج مجانا حتى لو معانا رصيد يا ريت حضرتك تشوف الطلب دا وانا واثق باذن الله انك يا مستر هتلاقيلنا حل ,لانها بجد مشكله انا مش هافضل من غير رصيد طول الوقت ويبقى واجب عليا اخلص رصيدى عشان ادخل ميج ههههههه.

خامسا:سامحنى لو انى طولت عليك بس دا
ربنا يرضيك وجزاك الله خيرا

السلام عليكم

Mr.Blooshi يقول...

أخ خضراوى,للأسف برامج نيم اللى بتدعم الاتصال بصيغة sis و دى أستحالة يتعدل عليها لأن برامج الـ Symbian
معقدة جدا،مافيش غير الجافا(jar) بس اللى ممكن يتعدل فيها بس أوعدك أنى هحاول أشوفلها حل أن شاء الله..

أخ سباعى بجد أنتا راجل محترم جدا و كلامك دا بيحفزنى جدا،أنا اللى مفروض أشكرك على الكلام الجميل دا..
بالنسبة للياهو أن شاء الله بكرة تصحى تلاقى شرح طريقة تشغيله باستخدام يور فريدوم أو جاب..
و بالنسبة للروابط فـ أنا عدلتها دلوقت..
و بالنسبة لموضوع الرصيد دا ف أنا بصراحة مجربتوش و الله ، لأنى بقالى أكتر من 4,5 شهور مشحنتش الخطوط بتاعتى :D،تقدر أنتا تجرب و تقولنا سحب ولا لأ لأنى مش قد المجازفة دى:D..

Monatf5 يقول...

اول شكلاا على مجهودك العظيم,و انا بدور على ثغرات برضك
و فاتح الميج بطريقة تانية و ببروكسى http ‎بدل الهوست و شغالة
ب انت جامد فعلا , يا ريت فى اقررررب وقت تظبط البولت لنه هموت و اتفرج على اليوتيوب من غير ما احمل الفيديو

Mr.Blooshi يقول...

أن شاء قريب يكون البولت موجود..:)

غير معرف يقول...

أخي رجاءا أحتاج لمزيد من الشرح بخصوص خطوة انشاء نقطة وصول أو تعديلها
حاولت لكن لا تظهر لي شاشة شبيهة بالموجودة هنا ولا توجد خانة لرقم البروكسي
و أشكركم على مجهودكم الرائع والى الأمام دائماد

غير معرف يقول...

أخي ما هو منفذ البروكسي مشكور لو تجيبه أنا محتاج البرنامج
و شكرا لكل برامج المدونه بجد هنا كله بلوشي
و ياريت بجد برنامج فيه فلاش بلاير لتشغيل الفيديو و شكرا

Mr Euphoria يقول...

طريقة انشاء نقطة وصول جديدة..
ادوات-اعدادات-الاتصال-نقاط الوصول-خيارات-نقطة وصول جديدة

tools-settings-connection-access points-options-new access point

منفذ البروكسى 8080 أو 80 بس..

و ان شاء الله أنزل برنامج بولت لتشغيل الفيديو قريب..

Unknown يقول...

كل مايجى يختار اتصال يكتب مشكله فى الاتصال وميخترش نقطت اتصال مش عارف ايه الحل يمكن البرنامج مش شايف نقط الاتصال الى عندى عشان يعرف يختار منهم ارجو الرد

Unknown يقول...

تمام اللله ينور عليك ياريت لو تشغلنا اليو تيوب يبأه كده تمااااااااااااام اوى وشكراا

Unknown يقول...

تمام الله ينور انا عملت فورمات للعده وعملت نقطه وصول جديده وبأه تمام بس لو ممكن تشغلنا اليو تيوب يبأه جزاك الله خير

غير معرف يقول...

يا باشا اولا شكرا ليك اوي انا حملته من برا وعملت خطواتك كلها بالنص بس مش بيدخل وبيقولي ‏connection lost plz try later‏ اعمل إي بجد انا محتاجه

اشرف محمد يقول...

ياخى انا مش عارف اشكرك ازاى انت عبقرى وانسان عظيم بجد مش مجاملة والله.
البرنامج شغاااااااال ميه ميه بس عندى مشكلة ومزعلانى جدا واللى هى انه انا معاى موبايل n73 و 3110c البرنامج ده بيشتغل على n73 ومبيشتغلش على 3110c وانا نفسى اشغله على 3110c لكن بيجيبلى خطأ عند الاتصال ارجوك تشوفلى حل ياعبقرينو.

صلاح السن يقول...

بص يادكتور بجد انت تستحق لقب دكتور ور~يس جامعه كمان ومش عارف ليه انت لحاد دلوقتي مخدش جايزة نوبل بس في حاجه هو صحيح اي حاجه حضرتك كاتبها علي المدونه شغاله بس نفسي اخرب بيت فودافون

غير معرف يقول...

انا دلوقتى بجربه بس فى حاجه مختلفه عندى

العلامه اللى تيجى لما ادوس على remove port from UR

بتيجى علامه X مش علامه صح

اعمله ايه دلوقتى اسيبها من غير اى علامه

ولا ادوس عليها وتيجيب علامه X

غير معرف يقول...

ازاى اوصل لنقطة الوصول فى موبايل 3110

Ąђ๓ễḋ Ģฮ ł ฮ ł يقول...

مش شغال على نوكيا c1-01