عفوا يجب عليك الاشتراك بصفحتنا على الفيسبوك أولا

161
فك تشفير يو اس بى مودم (usb modem) ليعمل على أى شبكة فى العالم

بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة و السلام على أفضل المرسلين سيدنا محمد
وأهله و صحبه أجمعين,,,


موضوعنا النهارده عن طريقة فك تشفير اليو اس بى مودم ليعمل على أى شبكة كانت
طبعا كلنا عارفين أننا لو حطينا خط فودافون فى مودم أتصالات مش هيشتغل و هيطلب رمز فك تشفير (unlock code) و العكس.
النهاردة هشرحلكوا ازاى نجيب رمز فك التشفير بتاع أى مودم بس قبل الشرح فى شوية معلومات عن المودم لابد من توافرها.
1-نوع المودم
2-موديل المودم
3-السريال نمبر بتاع المودم(IMEI)
و الحاجات دى كلها تجيبها من على كرتونة المودم اللى جاى بيها

*********************

و دلوقتى نبدأ الشرح
  • الخطوة الأولى :- فك تشفير المودم

1-حط خط لشركة تانية غير الشركة بتاعت المودم(يعنى لو المودم اتصالات حط خط فودافون أو موبينيل و هكذا)
2-لما تحط خط لشركة تانية برنامج الاتصال بتاع المودم هيطلب منك رمز فك التشفير(unlock code) هنروح على الموقع دا عشان نجيبه و نتبع الصور


هتظهرلنا البيانات دى

3-اللى يهمنا رمز فك التشفير(unlock) و اللى دايما بيبقى مكون من 8 أرقام هناخده و نحطه ف برنامج الاتصال بتاع المودم

بكده نكون فكينا تشفير المودم و خلصنا الخطوة الأولى بس قبل ما ندخل على الخطوة التانية أحب انوه أن فك التشفير دا بيكون مرة واحدة بس و بعد كده المودم يبقى مودم محايد تستخدم عليه أى شريحة لأى شركة.

  • الخطوة التانية :- تنزيل برنامج اتصال جديد للمودم لتستطيع عمل اتصال على أى شبكة
فى الخطوة السابقة احنا فكينا تشفير المودم,دلوقت هنزل برنامج اتصال جديد للمودم كى نستطيع عمل كونكشن على اى شبكة

1-هندخل على الموقع ده و نتبع الصوروبعدين هتظهر الصفحة دى


2-بعد ما تنزل برنامج الاتصال الجديد سطبه عادى جدا و أفتحه و أفتح التالى بالترتيب
tools
.
options
.
profile management

3-أختار new وحط اعدادت الشبكة اللى هتستخدمها كما فى الصورة





ETISALAT
نقطة الوصول:internet.etisalat
رمز الوصول ثابت: *99#
اسم المستخدم:لايوجد
كلمة المرور:لايوجد

MOBINIL
نقطة الوصول:mobinilweb
رمز الوصول ثابت:*99#
اسم المستخدم:لايوجد
كلمة المرور:لايوجد

VODAFONE

نقطة الوصول:internet.vodafone.net


رمز الوصول ثابت:*99#


اسم المستخدم:internet


كلمة المرور:internet

بكده يكون الشرح خلص و أنا متواجد باستمرار للرد على أى استفسارات


أشترك فى صفحة مدونة بلوشى | عيش الـ ع ـنت ببلاش على فيسبوك ليصلك الموضوعات الجديدة

www.facebook.com/BlOooShiblog







---------- بلوشى ----------

161 تعليقات:

غير معرف يقول...

الف شكر موضوع رائع...........

انا جبت ال unlock code بس مش عارف احطه فين؟؟؟؟؟

Mr.Blooshi يقول...

أخى أنتا أول ما تحط شريحة تانية لشركة غير شركة المودم
هيطلب منك الـ unlock code هتحطله الكود اللى أنتا جبته و خلصنا على كده،تقدر تشغل أى شريحة على المودم حتى لو من الهند..

غير معرف يقول...

اخي انا عندي مودم zte mf627 وماعرفت وين احط الكود

Mr.Blooshi يقول...

أخى الطريقة دى لـ huawei modems بس Zte ليها طريقة تانية أن شاء الله أنزلها قريب..

غير معرف يقول...

السلام عليكم اخي Mr.Blooshi
انا عندي مودم zet mf6237 & وايرليس zet mf10
اشتريتهم من السعودية
وانا الان في مصر واخوك مدمن انترنت اذا سمحت علمني كيف اعدلهم على اعدادات مصر وكسر شفرت الجهازين واكون لك ممنون
oref44@hotmail.com

غير معرف يقول...

تسمحلى يا مستر بلوشى انا عندى مودم من نوع zte وعندى برنامج فك الشفرة بتاعة للتواصل
ramyragab2008@gmail.com

غير معرف يقول...

حضرتك أنا معايا المودم بتاع فودافون وعملت اللي حضرتك قلت عليه بس لما بدخل مثلا شريحة تانية زي اتصالات مش بيطلب الشفرة ولا حاجة بالعكس ده بيقولي ادخل البطاقة الصحيحة

غير معرف يقول...

حياك صديقي بس انا ماحصلت موديل مال المودم فما الحل صديقي أرجوا الرد ع mogrem_alhob2010@hotmail.com
وتشكر ع المجهود صراحة الرائع أنا من عمان وأريده حال النورس وشارنة من مصر اتصالات

غير معرف يقول...

نفس الكلام والمشكله معايا برضه
مش شغال على مودم فودافوون

ياريت تشوف لينا حل يا عمده

islam يقول...

بخصوص الناس الى بتقول مودم فودافون انا معايا مودوم فودافونk3565وفكته تمام الحمدلله وبتكلم من عليه بخط اتصالات دلوقتى كل الى اقدر اقولكم عليه ركزوا فى الشرح كويس الاول هنجيب السريال مكتوب على المودم من وراء وهنروح الموقع الموجود فى الشرح ونجيب منه كود فك التشفير هنا بقى لو المودم قالك ضع simالصحيحه ومعرفتش تفكوا الضغط هجبلكم برنامج انا شخصيا فاكك بيه تشفير المودم بتاعى وشغال زى الفل لو عرفتوا خلاص مفيش مشكله تكملوا الشرح هنزل برنامجmobile partnerده يا جماعه بمثابه سوفت للمود جديد يعنى مش هو الى عن طريقه بنتصل بالنت ده كل وظيفته يعمل كونكشن فقط يعنى نوضح اكتر لما تنزلوا البرنامج ده انتوا مش محتاجين تسطبوا المودم هو هتكتبوا الاعدادات كما فى الشرح وتعملوا كونشكن وبكده يبقى فاضل البرنامج الى هتتصلوا بيه بنت مجانى وده يرجع ليكم المدونه بسم الله ما شاء الله مليانه برامج ومشروحه
اذا لم تنجحوا غى فك التشفير اتوماتيك من المودم نفسه غدا باذن الله اجبلكم البرنامج الى هتفكوا بيه
واسف للاطاله كان امالى ان افيد الناس واتعلمت هنا حاجات كتير وعايز اردها
وبشكر مستر بلوشى صاحب المدونه كتير جدا على اقل حاجه وانه مبخلش بمعلومه يعرفها على حد زى مواقع ومنتديات اخرى ونتمنى منه اكتر ان شاء الله ولو انى شخصياism_skylight@yahoo.com كنت حابب انه يضيفنى عنده علشان اتعلم بعض من الى عنده

السباعى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

استكمالا لموضوع اخونا العبقرى مستر بلوشى انا جايب النهارده برنامج بيفك شفرة اى يو اس بى مودم وخصوصا موديل ZET عامة مش هاطول عليكو واكيد دا بعد اذن مستر بلوشى ودا من باب الافادة للجميع دا لينك تحميل البرنامج كامل مع الشرح واى استفسار انا موجود راسلنى على elspaey2004@yahoo.com
وكل عام وانتو بخير ....اللينك http://www.mediafire.com/?ktazd9g6rb0t2zs

سوسو يقول...

أنا عندي مودم أتصالات E1550
أشتريته من مصر بس لما أدخل الأن لوك كود بيقولي خطأ و خلصت المحاولات العشر فأعمل إيه ؟؟

غير معرف يقول...

كل سنة وانت طيب وعيد سعيد عليك يارب انا سامبا وبحب مدونك الممتازة عن كل المدونات الباقية بشكرك على مجهودك فى المدونة وليه عندك طلب لما باجى انزل برنامج الاتصال الجديد مش لاقى نو المودم بتاعى فى الموقع اعمل ايه ياريت الرد فى اقرب وقت

محمد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بجد الف شكر ليك علي الكلام الجامد ده
ثانيا انا كان ليا طلب لحضرتك
الاول انا فكيت الشفرة عن طريق برنامج وبعدين موش لاقي سوفت وير لليو اس بي بتاعي علي الموقع اللي انت قولت عليه انا اليو اس بي بتاعي ZTE model MF100
أعمل ايه ؟؟؟؟؟؟
ثانيا حاليا ايه افضل حل علشان أوصل نت يعني برنامج اللان ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟ وشكرا ليه

غير معرف يقول...

أزاي اعمل الطريقة ده علي مودم موبينيل c120 و خط اتصالات ؟

غير معرف يقول...

أنا لما بركب خط اتصلات في موديم موبينل بقولب أدخل البطاقه الصحيحه أرجو الرد

غير معرف يقول...

اولا أشكرك على الموضوع المميز انا جربت الخطوة الأولى مشت معي ونجحت وفكيت المودم بس الخطوة الثانية الوصلة ماتفتح يقول حطأ بالصفحة أرجو الرد ولك الشكر

غير معرف يقول...

انا عندي استفسار هي الطريقة دي بتفك التشفير لليو اس بي وتخليه يدخل نت ببلاش ولا بتفك تشفير وبس وشكرا

غير معرف يقول...

مشكووووووور

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا نزلت برنامج فك الشفره ل zte وياخي ماضبط معي البرنامج وساعه يشتغل وساعه مايشتغل للعلم معاي ويندوز 7

noni يقول...

البرنامج مش عايز يتحمل

zte mf100

غير معرف يقول...

بعد اذنك يا اخى اولا حضرتك مشكور على المجهود الرائع بس انا معايا يو اس بى مودم فودافون ولما بحط خط غير اتصالات بيقولى ادخل البطاقه الصحيحه ومش بيطلب منى رمز الفك ارجو الرد

محمد يقول...

متهيألي لو المودم اتصالات وفكيت تشفره وشغلت عليه خط اتصالات عادي مش هحتاج البرنامج الي موجود في الموضوع ده صح ؟

Mr Euphoria يقول...

يا جماعة فى موضوع جديد نزل فى فكـ تشفير اليو اس بى مودم..
عشان مودمات ZTE و مودمات Huawei اللى مش بتطلب رمز فكـ التشفير عند تغيير الشريحة ، و الحل إننا بنبعتلها رمز فكـ التشفير عن طريق برنامج تانى..
الموضوع موجود هنا..
http://bloooshi.blogspot.com/2010/09/unlock-zte-huawei-usb-modem-iphone.html

غير معرف يقول...

يابني انت جامد مولة

Mr-Rashed يقول...

اشكرك على مجهودك انا عملت كل اللى انت قلت لي علية وحملت البرنامج الجديد ولكن كل ما افتحة يقول لي ان الموديم يا اما مقفول او مفصول

ومش راضي يقرا الموديم خالص


ارجوا ايجاد حل للمشكلة دي

غير معرف يقول...

عايزة تفكلي شفرة hsdpa usb

ضروري الله يخليك عشان انا شتريته من مصر واعمل في عمان وعايزة اتواصل مع الأهل على النت من هنا بس مش عارفة ادخل على النت ما يقبلش الشريحة
المودم موباينيل موديل mf626

zezoman يقول...

طب ممكن باقى بيانات الشبكات لأنها ناقصة

غير معرف يقول...

ازيك يا باشا انا اشتريت مودم اتصالات من مصر وحبيت اشغله في عمان نفش المشكلة ولان المودم zte mf100 بيطلب 16 رقم للفك مش 8
اعمل ايه يا جميل

Unknown يقول...

ملكش حل

احمد نايل يقول...

الله عليكم والله يا احلى مددونه
انا دلوقتى حاطط خط اتصالات فى مودم فودافون

تسملوا
وليكم هديه عندى وعدتكم بيها قبل كده

سوووووووووون

aege يقول...

انت راجل جامد جدا
تسلم ايدك
وربنا يبارك ليك

غير معرف يقول...

شكــــــــــــــراً يا جــــــــــامد

غير معرف يقول...

طيب يا جماعه لما نعمل الحوار دا هنتحاسب ازاي يعني هيبقي بفلوس ولا ببلاش وياتري السرعه هتبقي عامله ازاي

غير معرف يقول...

عندي استفسار كمان ياريت تجاوبوني ياتري الخطوات دي تتعمل والشريحه موجوده في الموديم وهل الشريحه الي هحطها في الموديم هتنفع بعد كدا في الاتصال ولا sms بس بردو

غير معرف يقول...

برنامج الاتصال الى نزلتة مش متعرف على المودم وبرنامج فودافون بيقولى ادخل البطاقة الصحيحة لانى انا حاطط اتصلات مش فودافون هل فى حل

غير معرف يقول...

يا جماعة هو لية انتوا مبتجبوش ثغرات الا لاتصالات وبس مفيش موبينيل

غير معرف يقول...

شكرا جدا جدا جدا ليك يا باشا

غير معرف يقول...

الكابتن اللى بيقول احط الكود فين أنا عارف بس مش لازم أحرجه

غير معرف يقول...

سؤال بسيط انا عملت كل حاجة و شغلت خط اتصالات علي مودم فودافون بس هل هناك اعدادات مطلوبة و هل لازم اشحن كروت ولا ايه النظام هو دخل نت لان الشريحة كان فيها حوالي جنيه و نصف رصيد و بعد كده مافيش صفحات نت عاوزة تفتح
علي فكرة انا بدخل النت عن طريق برنامج mobile partner

غير معرف يقول...

أخي: عفوا، هل هذا حلال أم حرام؟
وشكرا لك.

غير معرف يقول...

مفيش حل لموبنيل مودم zte mf180

shex يقول...

والله يا شيخ انك راجل بتفهموالله يزيدك
بس استفسار بسيط عباره عن نقطتين
1- انا طلعت اللوك كود زي ما تفضلت حضرتك
بس وين اضعو وكيف افك بيه
2-الموديل بتاعيE153 ومش لاقي السوفت تبعو ينفع 156
ويسلمو اديك حبيبي
احمد حدايد

صاصا يقول...

لو سمحتم معاية فلاشة اتصالات شغالة على 014 ومش شغالة على 011 واحد فاكك شفرتها ومش شغالة على 011 يا ترى ايه السبب
وهل ممكن تشتغل الفلاشة لفترات معينة يعنى شهر او اكتر هل فيه حاجة بتتحكم فى ده
ارجو الرد
ده ايميلى للتواصل وشكرا ليكم ولمجهودكم الرائع
lover.mido55@yahoo.com

haytham يقول...

اشكرك دائما على كل مجهوداتك
بس عندى مشكلة وباذن اللة تقدر تساعدنى انا لدى hauwei e153 لما بدخل شريحة غير اتصالات بيقول ادخل البطاقة الصحيحة ارجو المساعدة
متشكر جدا مقدما

غير معرف يقول...

شكرا على مجهوداتكم
ممكن طلب صغير انا المودم بتاعى اتصالات موديل mf180
لما بحط شريحة موبينيل بيطلب رمز فك الاغلاق بس بيطلب 14 رقم مش 8 ارجوا الرد وشكرا

غير معرف يقول...

اشكرك دائما على كل مجهوداتك
بس عندى مشكلة وباذن اللة تقدر تساعدنى انا لدى hauwei e153 لما بدخل شريحة غير اتصالات بيقول ادخل البطاقة الصحيحة ارجو المساعدة
متشكر جدا مقدما

أخي اريد شرح تفضيلي على الايميل h638@maktoob.com

غير معرف يقول...

اشكرك دائما على كل مجهوداتك
بس عندى مشكلة وباذن اللة تقدر تساعدنى انا لدى hauwei e153 لما بدخل شريحة غير اتصالات بيقول ادخل البطاقة الصحيحة ارجو المساعدة
متشكر جدا مقدما
أخي اريد شرح تفضيلي على الايميل abdallaelwan2000@yahoo.com

غير معرف يقول...

أولا:
شكرا جدا يا باشا
ثانيا:
أنا بعد مشغلت خط موبنيل وإشتغل شوية بقت المواقع تتطلع acces denied
إيه الحل

Unknown يقول...

انا نفس المشكلة
اشكرك دائما على كل مجهوداتك
بس عندى مشكلة وباذن اللة تقدر تساعدنى انا لدى hauwei e153 لما بدخل شريحة غير اتصالات بيقول ادخل البطاقة الصحيحة ارجو المساعدة
متشكر جدا مقدما
أخي اريد شرح تفضيلي على الايميل
mamdohbeter@yahoo.com

غير معرف يقول...

عندي فلاشة اتصالات E 153
ولاينفع معها جميع المحاولات السابقة لفك التشفير
أو البرمجة ياريت مساعدة
لفك الشريحة للعمل علي أي شبكة
ولكم الشكر مقدما

غير معرف يقول...

عندي فلاشة اتصالات E 153و جبت اللوك كود و حوالت ببرامج كتير اني اخلو عليها ما عرفت و حاولت اني اعمل ابديت للفرموير ماصار شي و نزلت البرنامج الي قال عليه صاحبنا في الاعلي بردو مايفتح غير علي اتصالات و بس يا جماعه انا عايز حل لئن فاضلي شويه و حكسر المودم و اخربه تماما انا يائس جدا ارجو المساعده هذا الميل لو في شرح افادكم الله amr_simba@yahoo.com

غير معرف يقول...

لو سمحت انا عندي مودم e153 وجربت عليه طرق كتير لفك التشفير منفعش ممكن الحل . يا ريت شرح بالتفصيل

غير معرف يقول...

انا عملت كل حاجه بس اعمل اتصال بيروح يكون الاتصال 5 ثوانتى بعد كده بيفصل مش عارف اعمل ايه

غير معرف يقول...

huawei modemse153النسبة اللي كودها لو غير الخط مبيشتغلش خالص يعني مبتجبش الانلوك كود مشبيطلبه فهل ليها حل تاني

غير معرف يقول...

;)هجرب كده وارد عليك

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا عندي فلاشه wataniya شكركه كويتيه ولما ركبت عليها خط فودافون مش بتطلب مني ادخال اي ارقام ولا حاجه بس تجبلي رساله وتقلي خطأ والجهاز مغلق

غير معرف يقول...

انا حطيط خط تانى فى المودم اتصلات قالى فى خطا فى السيم وقام قفل البرنامج شوف حل ضرورى معلهش

غير معرف يقول...

انا حطيط خط تانى فى المودم اتصلات قالى فى خطا فى السيم وقام قفل البرنامج شوف حل ضرورى معلهش

غير معرف يقول...

استاذي انا عندي مودوم فودا فون هواوي بس 7.2 M
ولما افك الشفرة بالطريقة الجديدة تنفك بس لما افصل المودوم لازم اعيد فك الشفرة مرة ثانية الرجاء حل المشكلة لي ؟
جزالك الله خير *
zohl2000@yahoo.com

غير معرف يقول...

كل الى قولتة دة جميل لكن انا عملت كدة ومجاليش ادخل رمز الفك ublock cod

طه ابراهيم يقول...

لو سمحت يا أخي انا حطيت خط تاني في الفلاشة ولم يطلب مني رمز فك التشفير وانما طلب مني ان اضع البطاقة الصحيحة فماذا افعل بارك الله فيك؟

Unknown يقول...

اخي في الله
اشكرك علي الشرح

وارجو الرد علي سؤالي

هل يفضل ان تكون الشريحة (فودافون - موبينيل) التي سأستخدمها علي اليو اس بي عندي وهي اتصالات ان تكون مسجلة او لا ؟ وأيها أفضل؟

غير معرف يقول...

ممك اسال عتد حاجه هو ايه apn دا وبعدين انا بغير الخط واا شغال خط فودافون على يو اس بى اتصلاات يشغل ويفصل على طووووووووووول ايه الحل بليزززززز

Khalid Al-Baloshi يقول...

شكرا اخي البلوشي ...
سؤال هل بعد تنزيل البرنامج اللي ذكرته فوق يصبح مودم اتصالات شغال عادي في اي جهاز او لازم انزل البرنامج فكل جهاز استخدم فيه هالمودم؟؟

اخوك خالد البلوشي ...
اذا تتكرم ترد او ترسل لي عالايميل
khalllllid@hotmail.com

غير معرف يقول...

انا معايا فلاشة موبنيل موديل mf180 وانا رحت الاموقع لم اد الموديل اعمل اية

غير معرف يقول...

السلام عليكم ياريت تفيدونى انا جبت unlock code و عندى usb modem etislat بس بحط شريحة فودافون و مش بيطلب مني ادخل unlock code بيطلع كدا رسالة خطأ معناها استخدم جهاز تانى اعمل اييييييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

كلام جميل أوي بس انا عندي مشكلة " انا عندي مودم لشركة الوطنية (الكويت ) وعايز اشغلها في مصر و هي نوع zte والموديل MF110 HSUPA شكراااااااااااا

غير معرف يقول...

كيفية إدخال شفرة USB modem اتصالات E153‏

غير معرف يقول...

لازم يكون خط data ولا ينفع اى خط عادى

غير معرف يقول...

مشكور علي الموضوع بس ممكن طريقه فك شفرة يو اس بي E153بتاعت اتصالات وأرجو الرد

غير معرف يقول...

بجد مدونه رائعه
شكرا مدونة بلوشى

غير معرف يقول...

شكر على الشرح
بس فى مشكله
الموديل بتاعى مش لقيه فى الموقع
والموديل mf626

غير معرف يقول...

انا حطيت خط اتصالات مكان خط فودافون بس ماجاش ال unlook

غير معرف يقول...

انا معايا بو اس بى موبيتيل mf 190 ازاى افك شفرتها؟

غير معرف يقول...

الف شكر ياباشه

غير معرف يقول...

يريت حضرتك انا ملاحظ ان في ناس كتير بتسأل على فك مودم Huawei E153 وانا منهم يريت بجد لو تقدر تساعدنا mohamad_522176@yahoo.com

غير معرف يقول...

برنامج الفك مفيهوش k3770 اللى هى فودافون وكمان الرقم السرى 15 رقم بتاع الفلاشه ومنين انزل البرنامج الجديد
مشششششششششششششششكور
وياريت الرد بسرعه
اخوك مزنوق اوى والشركه مطلعه عينى

غير معرف يقول...

انا زي اخونا اللي فوقي بالظبط الرجاء حل شغال

غير معرف يقول...

يريت حضرتك انا ملاحظ ان في ناس كتير بتسأل على فك مودم Huawei E153 وانا منهم يريت بجد لو تقدر تساعدنا sara20030@yahoo.com

sara sabry saker يقول...

يريت حضرتك انا ملاحظ ان في ناس كتير بتسأل على فك مودم Huawei E153 وانا منهم يريت بجد لو تقدر تساعدنا sara20030@yahoo.com

غير معرف يقول...

يا جماعه نفس الصفحه اضغط على كلمه main page راح تفتح صفحه تانيه فيها كل الموديلات الاخرى

غير معرف يقول...

انا مش قادر اصل لموقع التحميل لو سمحتو التحميل من فين

غير معرف يقول...

انا معايا فلاشة موبايلي بس طالبه 10 ارقام رمز القفل والموقع بيديني 8 ارقام بس مش عارف اوصل لرمز القفل اعمل ايه

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

لو سمحت ممكن شرح فك شفرة
HUAWEI E135

hesham.9090@yahoo.com يقول...

ممكن بعد ازنك اعرف هي بتفك الشفرة يتحط فيها اي خط وي برصيد برضوا ولا بعد كدة بيكون النت مجاني وي ببلاش

hesham.9090@yahoo.com يقول...

طب عندي سوال وي ياريت حد يرد عليا فية هو بعد ما نفك الشفرة هيكون النت مجاني بئة ولا لازم اشحن الكارت اللي هحطة فية

غير معرف يقول...

لوسمحت انا معايا مودمhuaweiE153اتفك تشفيره ونزلتلو برنامج جديد وحطيت شريحة تانية يقول لايوجد شريحة معلش لو في حل

غير معرف يقول...

شكرا على المجهود الرائع ... بس فية مشكلة فى تحميل البرنامج وتسطيبة لا يتم التسطيب....

غير معرف يقول...

يسلموووووووووووووووووووووو انا اشتغل معااااايه يعطيك العااافيه

غير معرف يقول...

انا معايا مودم k3370 ومش موجود فى موقع huawei - ممكن تساعدنى

عبدالرحمن يقول...

انا عندي مودم موبينيل هواوي e173 كيف افك الشفرة ضروري لانه يطلب بطاقة موبينيل ولا يطلب رقم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

aشكرا على المساعد

غير معرف يقول...

يا لول اللى أنتا قلت عليه فى الأو دا مش حصل انا معايا هاواى e153 أول ما بحط خط غير الخط بتاعها بتقولى الشريحه عير صحيحه وبيطلعلى ايقونتين أول ما بقفل واحده البرنامج بيقفل

ابومروة4 يقول...

انا معايا مودم k3765 ممكن نفك شقرته ارجو الرد وهل هيكون نت مفتوح وكيف اخى الحساب

scorpion960 يقول...

السلام عليكم اخى الكريم انا جيبت الكود للفك و لما دخلت على شان انزل البرنامج مالقيت سوفت للمودم بتاعى و هوة mf180

scorpion960 يقول...

السلام عليكم انا جيبت الكود للفلاشه mf 180 اتصلات و هية 8 ارقام لكن المطلوب 16 رقم على الاقل ياريت الافاده للاهميه

غير معرف يقول...

عندى usb mf 190 موبينيل اعملها ازاى؟؟؟

farokhorany يقول...

انا عندي مودم ريبر كويك اعرف الكود لكن وين اضيفه؟؟؟ للاستفسار ارسل المعلومات على

farokhorany@yahoo.com

farokhorany يقول...

انا عندي مودم ريبر كويك reber queck فيه
unlock code و flash code
وفيه ايضا رمز imei
فكيف يمكنني اختراقه ؟؟؟ مع العلم ان الرمز imei هو 418660000009336
رجاء ارسال كافة الاستفسارات الى
farokhorany@yahoo.com
وشكرا

غير معرف يقول...

حد لقي حل ليو اس بي ده huawei E153
اتصالات جنني ومش لاقيله حل

a-7@rogers.com

محمد ابو الفتوح يقول...

هما 3 اسئلة 1-النت هيبقى ببلاش ولا 2- فك التشفير معناه انى الusbهتبقى شغالة على طول3- الاهم انى الusbهتتشحن بفلوس تانى ولا

Amr Tarek يقول...

يا بشمهندس انا حطيت خط فودفون فى USP لومبنيل بيقلى فقط بطاقة SIM المحمدودة يمكن استخدمها على الجهاز بس مش بيجبلى unlock code مش عارف ليه ارجوا الحل يا بشمهندس

Amr Tarek يقول...

انا يا بشمهندس اول ما احط مثلا خط فودفون فى usp موبنيل مش بيجبلى unlock code بيقلى ان sim غير محدودة على اليوسبى انا مش عارف احط فين unlock code ومش بيجبهالى اصلا ارجوا الحل يا هندسة ؟

غير معرف يقول...

نحن ياعالم مش عارفن نجيب الان لوك كودمن ففين

غير معرف يقول...

محولاتى العشرة انتهاة ممكن العرف يرسل لى فى aldomam@yahoo.com لان ماعرفته كيف

غير معرف يقول...

يا اخى انا جبت ال unlock code وحطيتو فى مكانو بس خيار okغير متاح ماذا افعلللللللللل

غير معرف يقول...

انا عندى مودم zte mf626 و كل لمااحط خط تانى مش بيطلب unlock code ممكن تساعدنى للتواصل على الايميل دةd_mhmoudmhmed@yahoo.com

غير معرف يقول...

عندي مبيطلبش رمذ تشفير لما تحط خط بس بيقولك الخط غير معرف

غير معرف يقول...

بعد اذنك مش عارف افك الشفره

mark777 يقول...

انا عندي مودم ZTE MF 190 يطلب UNLOCK CODEممكن تساعدني جزاك الله كل خير للتواصل ahmadmark7@gmail.com

غير معرف يقول...

انا عندى ce 1588 uhd. pg tn t; atvjih

غير معرف يقول...

أرجو منك أخي مستر بلوشي اسعافنا بطريقة فك تشفير مودم zte ولك مني جزيل الشكر

غير معرف يقول...

انا عندي زين كونكت موديل E177 عاوز اف شفرتو لو سمحت يا غالي ممكن رد

غير معرف يقول...

جزاك الله خيرا انا فعلا كنت محتاج الموضوع ده والحمد لله نجحت معايا

غير معرف يقول...

انا لما حطيت خط فودافون محصلش اي حاجه
بس على فكره خط فودافون دا عادي مش داتا يبقى فين المشكله ؟

محمد يقول...

انا عندي usb مودم موبنيل وانا بحاول افكها السوفت وقع والكمبيوتر دلواقتي
مش بيتعرف عليها ارجوا الافاده وانتظر الرد علي الايميل ده
drmohmedsalah@yahoo.com

emad يقول...

انا عندى mf180 ممكن تساعدنى فى فك الشفرة
بالله عليكم اللى يعرف يبعت رسالة فى سكايب peter_gones2

غير معرف يقول...

السلام عليكم انا المودم بتاعى e1550 عملت كل الخطولت اللى انت قولت عليها بس ماعدا حاجه واحده وهى unlock code لانة ماجاليش من الاول اصلا والمودم جايب ارسال بس مافيش اى حاجه بتحصل ومش بيوصل على النت والخط اللى معايا فودافون اعمل ايه ؟ ارجو منكم الافادة ولكم جزيل الشكر
modyahmed2004@yahoo.com

غير معرف يقول...

السلام عليكمimei 860547006231293 انا جيبت الكود للفلاشه mf 190 اتصلات و هية 8 ارقام لكن المطلوب 16 رقم على الاقل ياريت الافاده للاهميه;madkour_far@hotmail.fr

غير معرف يقول...

مشكور يا بطل عملت كل هذا على مودم اتصلات وشغلت عليه اى خط تانى
لكن من غير برنامج الاتصال الجديد
على نفس برنامج اتصلات شغلت الفودافون
وظبط الاعدات لفودا فون على برنامج اتصلات بدل ما اشتغل على برنامج جديد
شكرا لك العمدة وليد

محمود فراج يقول...

السلام عليكم انااتبعت الخطوات وقالي ادخل الرقم السري في المربع ولما ادخلته يوجد أسفل المربع هذا مربعان اخران هما ألغاء وتم ولكن لايفعل برنامج تموبذلك لايمكني من استكمال باقي الخطوات ممكن تقوليه ايه السبب

محمود فراج يقول...

السلام عليكم انا اتبعت الخطوات وظهر لي مربع ادخال الرقم السري أدخلت الرقم السري ولكن يوجد اسفل هذا المربع كلمة ألغاء وكلمة تم وبالضغط على كلمة تم لاتعمل وبالتالي لايمكن استكمال الخطوات ممكن الافادة جزاكم الله خيرا

غير معرف يقول...

السلام عليكم يا باشا مستر بلوشي انا عندي مودم zteوعايز افك شفرته ماذا افعل ارجو الرد سريعا وشكرا على الموضوع وأنا اعلم اعلم انك قد تعبت لتصل الى هذا الموضوع

alavocatoooooo يقول...

مشكوووووووووووووووووووووور

alavocatoooooo يقول...

مشكوووووووووووووووووور

غير معرف يقول...

المودم هيواوي e177 لا يتم فك شفرتو الرجاء المساعده

غير معرف يقول...

انا عندي يو اس ابي k3770 وده مش موجوود

غير معرف يقول...

الاخ بلوشى لك منى خالص الشكر على الشرح مشكلتى اننى لم اجد الموديل الخاص بالمودم بتاعى ضمن الموديلات ارجو الحل مع العلم ان المودم من نوع اورنج ZTE

ahmedvitooo يقول...

انا مش لاقي موديل الفلاشة بتاعتي في الموقع اللي ها احمل منه البرنامج اللي ها اشتغل عليه
(K3770)

غير معرف يقول...

ياجاعة موديوم ام تي ان من السودان كسرة

غير معرف يقول...

اولا: انا المودم بتاعي سوداني ون
ثانيا: رقم فك التشفير 16رقم ما 8 ارقام دة في المودم بتاعي
ثالثا: الشرح دة شرح مبسط جداجدا وسهل التطبيق

غير معرف يقول...

عندى موديم zte mf180 اتصالات الرمز القفل مكون من 16 رقم ما قدرته ممكن تساعدنى

غير معرف يقول...

يا راجل يا طيب بعد اذنك هى كل الناس غلط وحضرتك يعنى صح لو فى طريقة تفك التشفير بدون لف ودوران لوسمحت قول وشكرا

غير معرف يقول...

مشكووووووووووووووووووور
ومستنيييييييييييييييين النزيد

غير معرف يقول...

ارجو وضع موضوع عن الzte

ahmed i brahim يقول...

مش شغال على مودم موبينيل بيكتب Please use correct (U)SIM Card!

ومبيجبش (unlock) خالص اعمل ايه

غير معرف يقول...

السلام عليكم mr بلوشي
اانا معي فلاشة usb modem k3765
كل ماحوط خط غير خطها بيجي ويقول برجااااااااء أدخل بطاااقة simالصحيحة ومبيظهرررش المككان بتااع الرقم unlock ممكن تساااعدني

love2012 يقول...

※الشعــ☺ـــ♥ـــ☺ــــب يـــ♥ــــريـ♥ـــد فــ☺ـــ♥ــ☺ــك تــشــفـ☺ـــــ♥ــــ☺ــير هـــ♥ـــواويــ♥ـــ e153اتصـ☺ــ♥ــ☺ــالات

غير معرف يقول...

حضرتك انا بدخل على البرنامج اللى المفروض يتسطب علشان اجيب الكود مش بيتحمل مش عارفه ليه ارجو المساعد

غير معرف يقول...

وضعت خط موبنيل فى مودم اتصلات ظهرت رسالة بتقول يرجى استخدام sim صحيحة بطاقة هاتف المودم ce1588 اريد حل لهذه المشكلة من فضلك علشان اصدق كلامك

غير معرف يقول...

بطلو كدب بقي انتو ايه مابتتعبوش من الكدب كل الناس بتشتكي ولا واحد منهم اتحلت مشكلته

غير معرف يقول...

ارجو مساعدتى فى حل المشكلة حاولت 10 مجاولات وكلها كانت فاشله اريد اعادة المحاولة حتى اتمكن من فك التشفير .. وهذه هى بيانات الموديوم ..
Found modem : E173z-1A
Model : Huawei E173
IMEI : 868402002904133
Serial NR. : Q5CBYA9260620366
Firmware : 21.157.31.00.1043
Compile date / time : Apr 23 2012 12:02:27
Hardware ver. : CH2E303SM
Dashboard version : UTPS21.005.11.00.1043_MAC21.005.11.00.1043
Chipset : HiSilicon
Voice feature : disabled
SIM Lock status : Locked (customized firmware)
Wrong codes entered : 10 (unlock attempts left : 0)

ScountMe يقول...

لو سمحت هوا ينفع اعمل فطك تشفير ل etisalat imodem بالطريقة ديه ولا لأ؟

ScountMe يقول...

هوا ينفع اعمل فك تشفير لجهاز etisalat imodem بالطريقة ديه ولا لأ؟

غير معرف يقول...

انا عندى موديوم ام تى ان السودان نوعوا E173 ابا تتفكه شفرتوا نهائيا ياريت لوتساعدونى

Qabodan يقول...

هذة الصفحة أفضل في جلب الانلوك كود للهيواي وفيها لينكات للزد تي اي وغيرها
http://a-zgsm.com/freecode/14zqc/huawei/

Qabodan يقول...

هل ممكن فك 3جي راوتر هيواي موديل 105 دي ليعمل على مودم اتصالات زد تي اي ام اف 190 اس؟؟؟

غير معرف يقول...

الموقع ايلي همزل من عليه السوفت لليو تس بي مش بيفتح ممكن رابط الموقع tito

غير معرف يقول...

أولاً أود أن أتوجه إليك بخالص شكري وتقديري لهذا المجهود الرائع وجزاك الله كل الخير .
ثانياً أنا عملت الخطوة الأولى والتانية وحصلت على كود فك الشفرة ولكن ال usb اللي عندي موديله( HUAWEI e303 ) ومش موجود ضمن الأكواد اللي في القايمة عشان أنزل برنامج الإتصال الخاص به .... أعمل إيه ؟؟؟
أرجوك ساعدني ولك جزيل الشكر

ali ciha يقول...

السلام عليكم انا على المهم انا عندى مودم موبينيل نوعه mf626 وكنت عاوز اشغلو على شريحه فودافون ومعاى كل المطلوب بس كل ماركب ف المودم السريحه الفودفون بيقلى هذا مودم موبينيل برجاء ادخال خط موبينيل اعمل ايه مستر بلوشي

رمضان يقول...

اخي الحبيب تحيه طيبه
انا عندي مودم فودافون E303 هاواي الجديد
ممكن اعرف اذا كان ليه فك تشفير نهائي او لا
وشكرا ليك علي المجهود الرائع.......

كيمووو يقول...

انا معى فلاشه فودافون اسمه ce0682 هل هذه الطريقه بتشتغل عليه ولا لا و انا عايز لو سمحت روابط البرامج الى انا محتاجها عشان افك التشفير و مشكور اخى

غير معرف يقول...

مشكور على المجهود لكن أزاى أدخل على المواقع دى و الفلاشة أساسا لسه مشتغلتش على الخط الجديد...............وشكرا

غير معرف يقول...

huwai E303 تدخل مباشرة على لوك الخط كيف اوصل الى لوك الفلاشة

غير معرف يقول...

ارجو المساعده للضروره القصوى المودم عندى موديله HUAWEI e303 ارجو الحل لفك تشفيره حيث انى اشتريته من اجل فك تشفيره وتشغيله على شبكه اخرى ولكن لا توجد طريقه

غير معرف يقول...

ضرورى جدا يا جماعه ارجو الرد على فك تشفير فلاشه hauwei E303

غير معرف يقول...

الف شكر يا اخى

غير معرف يقول...

انا عندي مودم هواوي e173 كيف افك الشفرة ضروري لانه يطلب بطاقة ارجو مساعدتى فى حل المشكلة حاولت 10 مجاولات وكلها كانت فاشله اريد اعادة المحاولة حتى اتمكن من فك التشفير .. وهذه الموديوم . : E173z-1
moh112007@hotmail.com

غير معرف يقول...

ارجو مساعدتى فى حل المشكلة حاولت 10 مجاولات وكلها كانت فاشله اريد اعادة المحاولة حتى اتمكن من فك التشفير وهذالموديوم ..
وشكرا مسبقا يا غالي E173z-1

غير معرف يقول...

الرمز المطلوب مكون من16 رقم وليس 8 ارقام فقط من اين يمكن الحصول عليهم